Dobroczynne właściwości witaminy C

Kwas askorbinowy, potocznie zwany witaminą C jest jedną z najważniejszych substancji życiowych. Bierze on udział w niezliczonej liczbie procesów zachodzących w ludzkim ciele. Niestety w odróżnieniu od wielu innych substancji odżywczych i witamin nasz organizm nie potrafi samodzielnie jej wytworzyć, dlatego tak ważne jest, aby stosować dietę bogatą w tę witaminę.

Dobroczynne właściwości witaminy C są nie do przecenienia. Uczestniczy ona w aktywacji kwasu foliowego, chroni inne witaminy przed utlenianiem, bierze udział w syntezie aminokwasów oraz hamuje powstawanie związków rakotwórczych. Bez niej niemożliwe jest wchłanianie wapnia oraz transport żelaza we krwi. Uczestniczy w wytwarzaniu kolagenu i pomaga utrzymać jego właściwy poziom, przyspiesza wytwarzanie ciał odpornościowych, gojenie ran i zrastanie kości. Witamina C metabolizuje tłuszcze i cholesterol, zapobiega również tworzeniu się sińców i krwawieniu dziąseł. Ma dobroczynny wpływ na nasze serce i cały układ krwionośny. A to i tak nie wszystkie jej  właściwości.

C jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, dlatego też jej nadwyżka jest wydalana z organizmu przez układ moczowy. Jej wysokie stężenie czy zbyt duża suplementacja może prowadzić do tworzenia się kamieni nerkowych, mdłości, biegunek lub wysypki. Są to jednak bardzo sporadyczne przypadki, a sama witamina C nie jest toksyczna ani szkodliwa dla organizmu człowieka.

Niedobór witaminy C może mieć dla nas bardzo złe konsekwencje. Zbyt mała jej  ilość objawia się zmęczeniem, spadkiem odporności na infekcje, apatią, bólem stawów i mięśni, powstawaniem mikrowylewów i krwawieniem dziąseł.

Aby dostarczyć naszemu organizmowi odpowiednie ilości witaminy C  należy spożywać duże ilości owoców i warzyw. Niestety nie znajdziemy jej w produktach pochodzenia zwierzęcego. Najbogatsze w tę witaminę są oczywiście cytryny, pomarańcze, grejpfruty, jabłka, ananasy, czarne porzeczki, truskawki, maliny, czarny bez i żurawina. Z warzyw najbogatsze w witaminę C są: natka pietruszki, papryka, brokuły, szpinak, pomidory, cebula i ziemniaki.

Niestety witamina ta szybko ulega zniszczeniu pod wpływem światła, ciepła, obróbki termicznej lub tlenu. Ulega także rozkładowi pod wpływem askorbinazy, która jest zawarta np. w ogórkach, dlatego nie należy ich łączyć z owocami i warzywami bogatymi w tę witaminę. Witamina C jest odporna na zamrażanie, co warto wykorzystać w miesiącach zimowych. Spośród wszystkich witamin zapotrzebowanie organizmu ludzkiego na witaminę C jest najwyższe, warto więc zwiększyć spożycie produktów, w których jest zawarta. Wszelkie jej niedobory mogą skutecznie uzupełnić suplementy diety dostępne w aptekach oraz dożylne wlewy z witaminy C. Warto o tym pamiętać zwłaszcza w okresie jesienno-zimowych infekcji, kiedy nasz organizm jest osłabiony odpierając ataki wirusów i bakterii.